Contoh Surat Permohonan Bantuan

Surat permohonan bantuan adalah surat memohon bantuan samada kewangan,pendidikan,dana perniagaan,rumah dan biasiswa dari sesebuah organisasi,agensi dan individu. Format yang digunakan adalah surat rasmi,perlunya ketelitian didalam susunan tatabahasa yang betul dan menyatakan tujuan utama menulis surat permohonan mengikut format yang ada secara tepat .

Contoh surat permohonan bantuan pendidikan dibawah adalah contoh bagi permohonan bantuan pendidikan,format ringkas bagi contoh surat rasmi adalah seperti berikut:

  • Nama dan alamat pemohon
  • Tarikh
  • Nama dan alamat penerima
  • Tuan/puan
  • Perkara (isu anda)
  • Nyatakan tujuan permohonan anda dirangkap yang pertama
  • Nyatakan secara ringkas tujuan anda memohon bantuan tentang  isu yang berbangkit dan mengapa anda memerlukan bantuan tersebut pada rangkap yang kedua
  • Akhiri rangkap yang terakhir dengan menyatakan betapa pentingnya bantuan tersebut dan bagaimana bantuan itu boleh membantu anda .
  • Nyatakan keihklasan anda dengan pernyataan berterima kasih dan disusuli dengan nama anda.

 

 

Comments

  1. bagus nih. nanti leh cari kat sini lagi..

    • DIANA DANIEL says:

      BAGUS > TAHNIAH KPD PENULIS BLOG..MEMBANTU GUIDE CARA2 TULIS RASMI ,RESUME DLL..GOOD JOB KEEP CONTINUE..

    • wan puteri nur haziqah says:

      alhamdulillah ,terima kasih kerana membantu saya mencari maklumat dengan mudah… tapi saya inginkan lagi surat kiriman rasmi yang lain. cntohnya memohon pinjaman kewangan daripada institusi kewangan untuk memperluas bidang perniagaan yang saya ceburi. saya hrap tjuk ini dpat mmberi anda idea utk mnulisya lgii

  2. ferdee says:

    nak tanya surat permohonan pengambilan pelajar praktikal

  3. mustafa says:

    sy nak contoh surat mohon sumbangan kewangan bayaran wang yuran belajar perubatan di luar negara .

  4. Salam. Boleh tak bagi saya contoh surat rayuan rumah sewa DBKL..Terima kasih atas budi baik Encik..

    Wassalam

  5. terima kasih atas informasi ini. Kini saya dapat buat surat pengesahan bekerja untuk loan rumah.

  6. biasanya surat ni nak hantar kt institusi mana ek????dan klau dah msuk universiti perlu bg sekali dgn surat pengesahan kita belajar ke???satu lagi nanti dia nk masuk duit mcmne??x ltk no akaun ke apa ke???

  7. permohonan biasiswa?

  8. Terima kasih admin untuk contoh surat ni. Sangat2 berguna 🙂

  9. tq..simple n mudah

  10. Rashidin says:

    diatas kena jarak:di atas

  11. nur ain binti mohd yusoff says:

    salam… boleh bagi contoh surat mohon tanah kerajaan

  12. yew weng keat says:

    how to write a letter to school request there scout to support out activity on my praying program in temple.

  13. boleh tak tunjukkan surat rasmi bantuan kewangan untuk perniagaan.., tuk beli barang alat perkakasan..
    tq..

  14. Assalamualaikum,

    Saya hendak mengubah suai rumah menggunakan buku standard plan. tetapi majlis bandaraya shah alam beritahu rumah saya kena lantik arkitek. saya tidak mampu untuk berbuat demikian. di minta saya membuat surat permohonan dan juga rayuan untuk menggunakan buku Standard Plan.
    Boleh saya minta bantuan dari tuan.
    Terima kasih.

  15. saya nak cari surat mohon bantuan untuk baikpulih rumah daripada yb atau adun kawasan.

  16. Assalamualaikum. Boleh tunjukkan saya,surat rasmi permohonan pinjaman wang dari syarikat dan pembayaran balik di lakukan melalui potongan gaji.

  17. Assalamualaikum. Boleh tunjukkan contoh surat rasmi mohon bantuan guaman syarie.

    Terima kasih.

  18. kaliamah says:

    Boleh tunjukkan contoh surat rasmi mohon bantuan mesin jahit

  19. Boleh tolong tunjukkan contoh surat permohonan bantuan kewangan daripada majikan untuk mengadakan majlis makan malam untuk kakitangan anjuran unit kebajikan kakitangan berserta dengan senarai anggaran kos majlis tersebut. Terima kasih.

  20. Slmt pg…sy ingin mminta bntuan dripda pihak yg sudi dan baik hati…bukan untuk diri sy tetapi untuk ibu dn ayah tiri sy yg berada di srwak.sy tk mmpu utuk mnolong kerana sy hnya mghrapkn pndpatan suami shja…apa yg mmbinggung kn sy smpai skrg rumh ibu dn ayah tiri terlalu daif dn tidk selesa utuk di diami sama skali…tmbhan pula ibu hnya mjual syur utk mnmpung pblnjaan hrian skolh adik2 tiri…mnkala yg lain terpksa brhenti skolh utk bkrja….ayah tiri pula sakit…tdk mmpu utk berkrja…sy tidak mghrapan kn bntuan kewangan yg bnyk utk ibu sy hnya mghrapkn bntuan mmbetul kn rumh ibu dn ayah tiri….mohon jasa baik dr pihak yg berkenan tlonglh menjenguk keluarga ibu sy yg beralamat 3709 skim pnempatan baru taman desa wira jln batu kawa 932500 kuching sarawak…keluarga LANSAM ANAK ABON nama ayah tiri…..sekian terima kasih….

  21. Nk minta bntuaan mmbtulkn keadaan rumh ibu yg daif dn tk selesa mcm mna??mna nk pergi??

  22. abd.karim says:

    memohon contoh kertaskerja/permohonan sumbangan dana untuk aktiviti sekolah sepanjang tahun tahun

  23. sullycram says:

    pembuka kata “DUKACITAnya”adalah tidak sesuai… lagi bagus jika terus guna “Saya seperti nama diatas……”

  24. saya ada buat permohonan rumah sewa bawah dbkl….da 2 tahun…saya naik turun untuk dapat kan unit demkian…xp xberhasil pun… baru nie pengawai tersebut ada suruh saya buat surat rayuan …camna yea saya nak buat surat rayuan tu???? boleh tolong x????

  25. Macam mana nak mohon untuk repair rumah?

  26. sally lim says:

    macam mana saya nak buat rayuan rumah dbkl

  27. sally lim says:

    macammana saya nak buat rayuan tentang owner tak nak pulang balik deposit yg kita sewa ibilik dia.. kerana kita nak pindah ditempat lain…

  28. sally lim says:

    saya nak buat rayuan tentang owner tak nak pulang balik deposit yg kita sewa ibilik dia.. kerana kita nak pindah ditempat lain…
    dia suruh kita tinggal sampai dua bulan..

Speak Your Mind

*